Res med mig genom livet

Vår nya bro över Göta älv

Den gamla Götaälvbron stod färdig 1939 och är numera en enda rosthög. Vi var nere och kollade läget igår och såg då att spårvagnar, bussar och andra tyngre fordon kryper sakta över den gamla bron. När man går över bron känner man skakningar. Måtte eländet hålla tills den nya bron står klar i mars 2021.

Vi åkte ner och parkerade på Gullbergsvass och hoppades på att kunna se bra. Det kändes lite som första parkett. Den gamla Götaälvbron eller (som den heter i folkmun) Hisingsbron kan ni se bakom den nya, ska rivas när den nya står klar.

Det är bara att lyfta blicken till andra sidan Göta Älv och man anar absolut inte att ett stort brobygge pågår alldeles intill.

Tillbaka till den nya som blir en lyftbro med en fri segelhöjd på 12 m. Öppen 28 meter. Är man högre får man väl backa eller låta bli att segla där.

Den gamla bron har en fri segelhöjd på 18 meter och oändligt när klaffen är öppen mot himlen.

Den nya bron skulle vara bra för trafikanter och fotgängare. Dessutom ge mer plats vid brofästena.

I farleden ligger det en massa små metallramar. Vi undrade vad det var för något. Här ser man att det byggs på dom. Vad är frågan och varför?

Vi tittar lite närmare. Vad kommer det att bli? Någon som vet?

Lite verktyg på en pråm som låg vid kaj. Pråmens ”golv” bestod till stora delar av ruttna träbalkar. En renovering skulle behövas.

Den nya bron ska vara färdig i mars 2021 och invigas i september samma år. Om tidsplanen håller förstås!